De zin en onzin van tips

(reacties: 1)

Nummer 1

‘Zo kom je op nummer 1 van de Managementboek bestseller top 100’. Zojuist had ik de 28 tips van Aartjan van Erkel gedownload. Zou ik die kunnen gebruiken om mijn boek te promoten? Ik kon wel wat tips gebruiken. Ik had tot op dat moment niet briljant veel ideeën hoe ik de publicatie van mijn boek aan moest pakken; ik doe dit voor de eerste keer in mijn leven.

 

Niet van toepassing?

Al lezende bekroop me een gevoel van teleurstelling. De tips van Aartjan gelden voor het hele proces: van schrijven tot publiceren. Ik ben klaar met schrijven. Mijn boek wordt door een e-boek uitgever gepubliceerd; hij beschrijft het uitgeven van een hardcover boek. Mijn uitgangspunt is duidelijk anders. Daarnaast herkende ik marketinglessen uit het verleden vertaald naar het schrijven en uitgeven van een boek. Las ik nu oude wijn in nieuwe zakken?

 

Trigger

Die 28 tips triggerden wel iets anders bij mij. Bij veel ervan vroeg ik me af ‘hoe draagt dit nu bij aan het bereiken van die eerste plaats?’. Dat was voor mij vaak onduidelijk. En ineens zag ik het bredere perspectief. Overal zijn enorme hoeveelheden tips te vinden, vaardigheidstrainingen staan er bol van en mensen kunnen een ander overdonderen met ladingen goed bedoelde tips. Voor mij geldt: leg me uit hoe ze me helpen, hoe ze werken, dan ben ik geneigd ze toe te passen. De parallel met het geven van tips door managers aan hun medewerkers is eenvoudig te trekken: hartstikke leuk, maar hoe helpt die tip dan?

 

Waardevol

Als manager zie je je medewerkers af en toe worstelen en ‘de redder in jou’ wil niets liever dan jouw wijsheid met de ander delen.
Maar wat maakt een tip nu werkelijk waardevol? Zouden daar tips over zijn? Het kostte me heel wat zoekwerk op Google en heel veel verder kwam ik niet. Die vraag blijft onbeantwoord. Ik kwam wel een artikel tegen over wat een cadeau waardevol maakt. En hoopt niet iedereen stiekem dat zijn tip voor de ontvanger een cadeau is? Na een korte analyse van het stuk kwam ik op twee kwalificaties voor het waardevol-zijn: duurzaam en persoonlijk.

 

Vertaling

Die twee belangrijke kwaliteiten toepassen op tips levert het volgende op. Het ‘duurzame’ betekent dat een waardevolle tip een lange(re) termijn karakter heeft; daar bedoel ik mee dat de tip werkelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van iemand. Het ‘persoonlijke’ houdt in dat de tip gebaseerd is op een zelf doorleefde ervaring, waar de gever wijzer van geworden is; in plaats van het doorgeven van boekenwijsheid.
Iets nader bekeken: als iemand mij een tip geeft en ik heb zo iets van ‘ach, best leuk om te weten, maar ik wil eigenlijk niets met dit onderwerp’ dan is zo’n tip aardig maar niet duurzaam voor mij. Bij een tip gestoeld op eigen ervaringen en gelardeerd met een beschrijving van die ervaring, zorgt de herkenning van het persoonlijke verhaal ervoor dat ik me de tip eerder ter harte neem dan wanneer er geen herkenning is.

 

De managementpraktijk

Zo werkt het ook voor je medewerkers. Wanneer jij als manager een tip geeft op een terrein waarop je werknemer geen ontwikkeling voor zichzelf ziet, dan beklijft de tip niet. Als jij tips rondstrooit die je ooit hebt gelezen of in een training hebt gehoord, schets je geen context waarmee je herkenning oproept en mist de tip zijn doel.
Wanneer iemand om een tip vraagt, is het verleidelijk om meteen al je kennis over hem uit te storten. Maar weet je wel waarom je medewerker een tip wil? Als je de achtergrond niet kent, kun je makkelijk de plank misslaan en is je tip niet duurzaam en/of persoonlijk. Het draait om wat de ander nodig heeft. Als jij meteen begint te spuien, loop je het risico dat hij zijn aandacht verliest. Dat hij zich verloren voelt in de veelheid aan informatie en die ene tip, die echt waardevol voor hem kan zijn, juist niet hoort.

 

Goud

Dat laatste gebeurde mij bijna bij de tips van Aartjan. Doordat ik mijn boek al geschreven had en het een e-boek is, kostte het me moeite om mijn aandacht bij het lezen ervan te houden. Door ze grondig te bekijken, lukte het me om een aantal te ‘herschrijven’ en bruikbaar te maken voor mijn situatie. Dus: kom je in de verleiding om een tip te geven, focus je dan op de hulpvraag van de ander, kom met iets waar je zelf de waarde van hebt ondervonden en dan weet je zeker: deze tip is goud waard.

 

Wat is voor jou het belangrijkste in een tip? Als gever? Als ontvanger?

Ik ben benieuwd naar je verhaal en geef je graag wat terug.

 

Ga terug

Reacties

Reactie door Kees Kouwenhoven |

Mooie blog, een persoonlijke en duurzame tip.
In je tekst herken ik me helemaal.
Mooie uitdieping die niet alleen voor tips geldt maar natuurlijk voor de meeste adviesrelaties. Heel waardevol voor iedereen die anderen wil bijstaan.

Beantwoord door Annemieke Smit

Dank je, Kees!



Reactie toevoegen