Een frisse start na de vakantie?

(reacties: 0)

Fresh start

Het gewone leven is weer begonnen. Een veel gebruikte opmerking nu de zomervakanties voorbij zijn. De terugkeer naar het werkzame leven is dit jaar anders dan anders. Had je stiekem gehoopt op een teruggaan naar het oude normaal, het normaal van voor de corona-uitbraak, dan kom je er bekaaid vanaf. De persconferentie van Rutte en De Jonge van 1 september had een duidelijk andere toon.
Dat ‘weer beginnen’ roept op de een of andere manier een behoefte op om een echt nieuw begin te maken – gedragsonderzoekers noemen dat het ‘fresh start effect’. Daar waar je als manager of ondernemer wellicht met allerlei noodverbandjes de zaak draaiende hebt kunnen houden, is dit moment bij uitstek geschikt om naar de totale impact van corona op je organisatie te kijken.

 

Breder perspectief

Corona heeft nogal wat duidelijk gemaakt. Grosso modo zou je kunnen zeggen: het heeft zaken in beweging gezet. Om er een paar te noemen:

  • onze kijk naar economische ontwikkelingen (groei versus circulair en duurzaam);
  • onze globale afhankelijkheden (relevante productie die aan de andere kant van de aardbol plaatsvindt);
  • toenemende afstanden tot de arbeidsmarkt voor wie al een afstand had;
  • en dichterbij huis: de invloed van thuiswerken op samenwerken en werkgeluk.

 

Anticiperen

Managers en ondernemers zijn gewend om te reageren op nieuwe ontwikkelingen in hun markt/branche. Om de kleine signalen op te pikken dat er iets gaat veranderen. Corona heeft ons wat dat betreft eerder overvallen. Het gestage proces waarin belangrijke veranderingen over het algemeen verlopen, was dit keer duidelijk anders.  Wil je als bedrijf in deze transitie overeind blijven, dan is vergaande anticipatie noodzakelijk. Het is tijd voor vragen als:

  • wat hebben we zien veranderen en waarvan vermoeden we dat het blijft?
  • welke kansen en welke bedreigingen zien we?
  • wat verwachten we nog meer?

Een leerproces om iedereen in te betrekken. Realiseer je dat medewerkers die rechtstreeks contact met klanten hebben, veranderingen vaak eerder voelen en merken dan degenen die aan de managementtafel zitten.

 

Gouden cirkel

Stel, je weet het voor 100% zeker – terug naar hoe jullie het deden voor corona kan niet meer. Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat corona invloed heeft op wat jullie doen of leveren. Daarmee heb je twee van de drie elementen van de gouden cirkel van Simon Sinek, bestsellerauteur en spreker, te pakken. Laat je alles los en ga je terug naar je waarom, neem je dat kritisch onder de loep en bouw je daarvanuit zaken opnieuw op? Wie weet is dat voor jou als leider, als er zoveel op losse schroeven staat, wel de ‘juiste’ weg. Zie jij een nieuwe realiteit voor jouw bedrijf aan de horizon.

 

Werk aan de winkel

Al blijft je waarom staan als een huis, aan je hoe en, wie weet, je wat is/wordt getornd. Ik kijk trouwens ook altijd naar wie in trajecten met klanten. Samen onderzoeken we dan de vraag: met wie realiseer je je waarom. Die wie heeft immers impact op hoe je je taken verricht en wat je klanten zien en ervaren (in wat ze krijgen). Dat gaat verder dan eisen en kwalificaties, dat wat we vaak vastleggen in functiebeschrijvingen. We kijken dan naar de mensen die je in dienst hebt, samen met aspecten als gewoontes, samenwerking, ontwikkeling en teamvorming.
Overigens beslaat het hoe meer dan alleen de feitelijke of harde kant zoals taak- of werkbeschrijvingen of verkoop via een website. Hoe gaat ook over gedrag – wat je wilt bijvoorbeeld dat klanten ervaren in het contact.  
Kortom, er is veel om onder de loep te nemen.

 

En jij?

Als manager of ondernemer is het heel verleidelijk om alleen vanuit een organisatieperspectief te blijven kijken naar je bedrijf, organisatieonderdeel of team. Naar hoe je het gaat aanpakken, naar wat je moet aanpakken, naar hoe je iedereen meeneemt in dat proces, naar hoe jullie dit samen kunnen doen, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.
Maar, hoe zit het met jou? Wat wordt er van jou verwacht in deze hele transitie? Durf je naar jezelf te kijken? Heb je de energie om dit aan te gaan? In hoeverre kun jij overweg met een ander aansturings- of leiderschapsmodel bijvoorbeeld? Wat is voor jou de oplossing? Wat doen tijden van onzekerheid en economische krimp met jou? Hoe blijf jij een voorbeeld? Wanneer schiet jij in oude reflexen? Welk moeten voel jij?

 

Corona-tijden en leven met onzekerheid en onduidelijkheid zijn nauw met elkaar verbonden.

Hoe ga jij daar mee om naar jezelf en naar je mensen toe? Behoefte aan een sparringpartner? Laat hieronder je gegevens achter. Dan gaan we samen aan de slag.

 

Ga terug



Reactie toevoegen