Begrijpen en begrepen worden

Zijn antwoord verrast me. Ik lees de mail nog een keer en probeer zijn respons te bevatten. Heeft dit te maken met mijn vraag? Mijn hoofd draait overuren om de link te leggen. In steeds andere varianten komen er vragen bij me op. Was mijn vraag misschien niet duidelijk? Hoe heeft hij mijn vraag begrepen? Welk verband legt hij? Was dit wat ik wilde weten?
Werkelijk begrijpen waar een reactie vandaan komt, is best lastig als je alleen een mail tot je beschikking hebt.

Lees meer...

Voorrang nemen of geven

Ze zit ineengedoken op haar fiets. Ik zie haar onder de rand van haar capuchon door kijken naar de auto’s die voor mij de rotonde oprijden. Blijkbaar is ze op haar hoede. Uit haar houding maak ik op dat ze weet dat ze gewoon door mag fietsen en dat, ondanks de haaientanden op het wegdek, veel automobilisten er anders mee omgaan. En inderdaad, de twee auto’s die voor me rijden negeren de verkeersregels en snijden haar bijna de pas af. Ik stop, ze fietst door en glimlacht mijn kant uit.
Het voorval deed me denken aan mensen die makkelijk als eerste het woord nemen in een gesprek. Voorrang nemen als het ware en daarmee anderen soms geheel of gedeeltelijk belemmeren hun verhaal te vertellen.

Lees meer...

Afwachten

‘We hebben al zoveel voorgesteld. Er gebeurt nooit iets mee.’ Ze buitelen over elkaar heen met het geven van voorbeelden. Na een tijdje wordt het stil, er valt niets meer te herhalen. De teamleden kijken me verwachtingsvol aan. Hun appel op mij, hun teamcoach, is voelbaar: hoe ga jij dit voor ons oplossen?
De bal lijkt bij mij te liggen - de vraag zelf is niet hardop uitgesproken. Non-verbaal doen ze allemaal hetzelfde. Nadat iedereen zijn zegje heeft gedaan, leunt men achterover in zijn stoel, kijkt even de kring rond en richt zijn blik op mij. Afwachtend op wat er gaat gebeuren.

Lees meer...